Sijainti on ykkösjuttu toimitiloja haettaessa

26.6.2017

Toimitilat ovat yrityksille strateginen valinta. Moni toimistotyöläinen voi tehdä töitä nykyään melkein missä tahansa, joten työnteko ei ole enää sidottua omaan työpisteeseen tai kiinteisiin työvälineisiin. Toimitilojen tarvetta tämä ei kuitenkaan poista.

Tilatehokkaassa ympäristössä on joustavaa työskennellä vaihtelevissa tilanteissa. Tiimi- ja projektityöt eivät ole kadonneet, vaan lisääntyvät yhä enemmän, mikä asettaa tiloille erilaisia tarpeita. Myös ihmisten erilaiset työrooli pitää pystyä ottamaan huomioon.

Mitkä seikat ja minkälaiset tilat ovat nyt toimitiloja hakevien mielessä LAK Real Estate Oyj:n toimitusjohtaja Antti Ala-Heikkilä?

  1. Sijainti ja saavutettavuus. Paras sijainti on kullekin yritykselle yksilöllinen, sillä sijainti voi olla todella ratkaiseva tekijä tulevaisuuden menestykselle. Sujuvat kulkuyhteydet ovat itsestäänselvyys, liikutaan sitten julkisilla tai omalla autolla.
  2. Muunneltavuus. Monikäyttöinen ja yrityksen muuttuessa helposti muokattava tila houkuttaa. Tilan on istuttava ajan henkeen, mutta annettava mahdollisuus kehittyä niin neliöiltään kuin toiminnoiltaan.
  3. Laadukas ja edustava. Toimitila on viesti ja se vahvistaa parhaimmillaan yrityksen brändiä kuin itsestään. Eri organisaatioille se voi tarkoittaa kuitenkin hyvin erilaisia asioita. Yksi korostaa näyttävyyttä, toinen välttää pörystäilyä. Kaikille tilojen toimivuus ja tehokkuus ovat kuitenkin merkityksellistä. Kun työntekijät viihtyvät, sen  aistivat myös asiakkaat.
  4. Moderni ja uudenaikainen. Vaikka tila olisi ulkoisesti vanha ja arvokas, tai vaikka vähän nuhjuinenkin, on sen sisältä oltava toimiva ja nykyaikaisia toimitilaratkaisuja sisältävä. Omalle yritykselle suunnittelut tilat niin tekemistä kuin visuaalisuutta korostaen ovat nyt in.
  5. Ympäristöystävällisyys. Ekologisuus, vihreät arvot, hyvä sisäilma, valoisuus, raikkaus ja kierrätysmateriaalit yhdistettynä kustannustehokkuuteen ovat valttia juuri nyt.

Lentoasema houkuttaa

Verkostoituminen ja globalisaatio ovat trendejä, jotka vaikuttavat yhä useampaan meistä ja yhä useampaan asiaan liiketoiminnassa. Toimivan verkoston edellytyksenä ovat nopeat ja toimivat yhteydet maailmalle ja tietenkin sieltä takaisin – sekä ihmisille että tuotannontekijöille.

”Kansainväliset lentoasemat ovat houkuttelevia liiketoimintaympäristöjä eri alojen toimijoille. Yrityksen toimiston ja keskeisten tilojen sijoittaminen lentoaseman kainaloon tuo markkinat ulottuville sekä kotimaassa että ulkomailla. Monesti samalla alueella toimii jo keskeisiä verkostokumppaneita ja asiakkaita, mikä tukee bisnestä entisestään”, Ala-Heikkilä toteaa.