Case OSM Aviation: Palvelua lähellä asiakasta

19.4.2018

OSM Aviation Groupin Suomen toimisto perustettiin viime vuoden lopulla. Sen asiakkaina ovat lentoyhtiöt, joten on luontevaa, että yrityksen toimipiste sijoittui Rahtitielle Airside Centeriin. Sisäänmuutto tapahtui maaliskuussa ja sitä juhlistettiin tietenkin kakkukahvein.

OSM Aviation on kansainvälinen henkilöstö- ja henkilöstöjohdon palveluntarjoaja. Yrityksen juuret kumpuavat meriliikennetoiminnasta 1980-luvun lopulta OSM Maritimesista, joka tarjoaa henkilöstöä laivoille. Sama bisnesidea tuotiin vuonna 2013 lentoliikenteen puolelle.

– Visiomme on uudistaa ajattelu siitä, miten lentoyhtiöitä voidaan hallita. Meidän palvelutarjontamme vapauttaa lentoyhtiöt toimimaan ydinalueellaan lentoliikenteessä omia reittejään kasvattaen. Me hoidamme heidän puolestaan niin uusien ihmisten rekrytoinnit, koulutukset, koko henkilöstöhallinnan sekä tarvittaessa myös työvuorosuunnittelun, kertoo Suomen toimistoa vetävä HR-päällikkö Pirki Väisänen.

Ole siellä missä asiakaskin

OSM Aviationin suurin asiakas Suomessa tällä hetkellä on Norwegian. Aiemmin asiakkuutta hoidettiin Ruotsista käsin, mutta Norwegianin kasvun ja laajentumisen myötä haluttiin OSM:ltä tukea asiakasta myös kohdemaassa. Henkilöstön määrä Norwegianilla OSM:n palkkalistoilla on noin 400 henkilöä.

– Sijoittuminen lentoaseman lähelle oli OSM Aviationille luonteva ratkaisu, sillä myös Norwegianin henkilöstöhuone sijaitsee  lentoasemalla Lentäjäntiellä TOKE:ssa. Siellä ei kuitenkaan toimiston paikkaa haettaessa ollut tilaa. Tiesin, että välittömästi lentokentän vieressä on kohtalaisen vähän toimitiloja vapaana. Minulle oli kuitenkin tärkeää, että olemme lähellä asiakasta ja crew:ta.

LAKin yhteystiedot Väisänen sai tutun kollegan kautta ja kiinteistöistä Airside Center osoittautui heille optimaaliseksi.

– Saimme juuri meille sopivankokoisen toimistotilan, sisääntulokerroksen aulapalvelu toimii erinomaisesti, yhteiset kokoustilat alakerrassa palvelevat meitä upeasti rekrytointihaastatteluita ja koulutuksia ajatellen ja talon edessä on hyvä määrä vieraspaikkoja autoille, hän summaa.

Hyvä kumppani tukee ja haastaa sopivasti

OSM Aviationin vastaperustetulla  ja avatulla Suomen toimistolla on tällä hetkellä töissä kolme henkeä.  HR-päällikkö Pirki Väisänen on itsekin tuore OSM:läinen, hän aloitti marraskuun alussa 2017. Ensimmäisenä työlistalla oli löytyy juuri toimitilat ja sitten koota tiimi.

– LAK on ollut meille luotettava kumppani heti alusta asti. Yhteyshenkilömme on auttanut sekä neuvonut monessa asiassa ja hän sparrasi minua miettimään, millaisia tiloja oikein haluan. Kun etsii tilaa, ei välttämättä itsekään tiedä, mitä oikein tarvitsee nyt  - ja mahdollisesti kasvun myötä tulevaisuudessa. Kävimme Heli Eräkorven kanssa aiheesta hyvää keskustelua ja sain tutustua erilaisiin tiloihin, katsoa pohjapiirustuksia ja tietää millaisia palveluita tai laitteita kiinteistössä on käytettävissämme. Tietosuojaroskakorit olivat yksi tällainen esimerkki. Ne hankimme kyllä itsekin, mutta koska kiinteistössä sellaiset jo on, niin tämä ei ole kaiken muun kiireen keskellä ”To Do” -listallani ensimmäisenä.  

Teksti ja kuva: Tia Härkönen