Sodexon kestävän kehityksen linjaukset näkyvät myös LAKin kohteissa

25.4.2019

LAKin palvelutoimittaja Sodexo sai jälleen parhaan arvosanan SAMin Kestävän kehityksen vuosikirjassa. Yrityksen vahva panostus vastuullisuusasioissa on tärkeä kriteeri myös LAKille.

Sodexo Oy on hoitanut WTC Helsinki Airportin sekä Airside Centerin aula-, kokous- sekä edustuspalveluita jo useita vuosia. Sodexo vastaa myös TOKE:n aulapalvelusta Lentäjäntiellä.

WTC Helsinki Airportin palvelutarjonnasta vastaa Sodexo Oy

Niin Airside Centerissä kuin WTC:ssä on kevään aikana näkynyt uusia Sodexo-kasvoja. Yksi heistä on Service Manager Kati Fellman, joka kuvassa seisoo keskellä WTC:n aulapalvelutiimin Kimin ja Seijan välissä.

–  Kati siirtyi vastaamaan LAKin kohteista HOTTista. Lentokenttä on alueena tuttu ja hän ymmärtää hyvin alueella toimivien asiakkaiden tarpeita, toteaa LAKin hallintopäällikkö Heli Eräkorpi tyytyväisenä.

Hyvästit kertakäyttömuoville ja ruokahävikille

Sodexo-konserni on vuosien varrella saanut paljon kansainvälistä kiitosta vastuullisuudestaan.  Tänä vuonna se sai jo 12. kerran peräkkäin parhaan arvosanan SAMin Kestävän kehityksen vuosikirjassa.

– SAM-palkinto antaa tunnustusta yrityksille, jotka ovat osoittaneet vahvaa kehitystä yritysvastuussa. Tunnustuksen saaminen kertoo myös sitoutumisestamme Better Tomorrow 2025 -yhteiskuntavastuuohjelmamme. Siinä korostuu Sodexon tärkeä asema globaalien haasteiden torjumisessa: näitä ovat esimerkiksi yhdenvertaisuuden edistäminen paikallisessa liiketoiminnassa, sukupuolten välisen tasa-arvon lisääminen ja ruokahävikin vähentäminen. Jokainen sitoumuksista on linjassa  myös YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden kanssa. Sitoumuksille on asetettu selkeät tavoitteet, joiden saavuttamista mittaamme jatkuvasti, kertoo Kati Fellman.

Sodexon kestävän kehityksen Better Tomorrow 2025 -ohjelman yhtenä keskeisenä päämääränä on ympäristökuormituksen radikaali vähentäminen. Jo vuoden 2019 aikana Sodexo luopuu kertakäyttöisistä muovimukeista, Take away -muovipusseista  sekä -lusikoista.

– Muovista valmistettujen kansien ja elintarvikepakkausten osuus on tarkoitus saada nollaan vuoteen 2025 mennessä. Muovista ei kokonaan voida vielä luopua, mutta pyrimme käyttämään kierrätysmuovia aina kun mahdollista. Etsimme jatkuvasti innovaatioita ja tuotteita, joilla saamme kertakäyttöisen muovin kulutusta mahdollisimman pieneksi, Fellman sanoo.

Ruokahävikin osalta Sodexo on linjannut käytännön toimia jokaiseen kohteeseensa. Kati Fellman antaa esimerkkejä:

– Yksi olennaisimmista toimista on ruokalistojen suunnittelu, jolla optimoidaan valmistettavia ruokamääriä. Mahdollisesti  tarjoilujen jälkeen yli jäävää ruokaa myydään kotiin edullisesti litrahinnalla. Ikävintä olisi heittää ruokaa roskiin. Seuraamme myös tarkasti hävikin määrää, sillä vain seuraamalla voi selvittää mistä ja miten paljon hävikkiä syntyy ja miten sitä sen perusteella voidaan vähentää.

WTC:n ruokakärry ja pikakahvila saavat kiitosta

WTC:n kahvila koko uudistustuksen vajaa vuosi sitten. Heli Eräkorpi kertoo, että asiakkailta tulleen palautteen perusteella se toimii loistavasti ja on mainio nopeaan ruokailuun.

Kati Fellman tarkentaa, että yhä enemmän menee salaattia sekä keittoa. Myös välipalojen menekki on ollut hyvä ja tuorepuuro sekä smoothiet tekevät kauppansa.

– Otamme myös mielellämme vastaan toiveita asiakkailta ja kehitämme toimintaamme niiden pohjalta, hän muistuttaa.

LUE LISÄÄ

SAMin Kestävän kehityksen vuosikirja http://yearbook.robecosam.com/
Sodexon yhteiskuntavastuu https://www.sodexo.fi/yhteiskuntavastuu

Teksti ja kuva: Tia Härkönen